Ruoansulatuskanavan hyvinvoinnin ylläpitoon. Ärtyvän suolen (IBS) ja ylävatsan oireiden hoitoon. 

 

MITEN LIEVITTAA IBS-KIPUA JOOGAN AVULLA?

IBS-kipua esiintyy tyypillisesti vatsassa, ala- tai yläselässä. Kipu johtuu IBS-oireista, kuten turvotuksesta, ummetuksesta tai ripuliin liittyvistä kouristeluista. Oireet johtuvat ärtyneestä, epätasapainoisesta suolesta, ja stressi voi myös laukaista oireilun.

Jooga voi auttaa lievittämään IBS-kipua vähentämällä stressiä, rauhoittamalla suolta ja palauttamalla sen normaalin toimintakyvyn.

Miten lievittää IBS-kipua joogan avulla

Toistamalla tiettyjä jooga-asentoja ja yhdistämällä ne tietoiseen ja vakaaseen hengitykseen voi lievittää stressiä, purkaa kehon jännitteitä ja tasapainottaa ruoansulatuskanavan toimintaa. Joogasarja voi sisältää esimerkiksi seuraavia asentoja:

• Porttiasento (Parighasana)
• Puolikas istuva selänkierto (Ardha Matsyendrasana)
• Vartalon kierto selinmakuulla (Jathara Parivritti)
• Tuettu silta tai (Salamba Setu Bandhasana)
• Happy Baby (Ananda Balasana)

Voit katsoa Yoga Internationalin sivuilta (engl.), miltä kyseessä olevat asanat eli jooga-asennot näyttävät.

Joogaharjoituksia tehdessä on tärkeää muistaa pidättäytyä olemasta liian kunnianhimoinen ja vältettävä epämukavia asentoja, jotka tekevät kipeää, koska ne voivat aiheuttaa lisää stressiä ja loppujen lopuksi pahentaa oireita.

Miten lievittää IBS-kipua harjoittelun avulla

Joogan lisäksi voi tehdä rauhallisia venyttelyliikkeitä ja harjoittaa rauhallista liikkumista. Esimerkiksi kävely ja uiminen ovat oivia tapoja vähentää stressiä ja auttavat löytämään keinoja IBS-kivun lievittämiseen.

Jos päätät kokeilla joogaa, suosittelemme varmistamaan lääkäriltäsi liikkeiden sopivuuden sinulle, ennen kuin aloitat säännöllisen harjoittelun.